Vandaag 17 juni is de geboortedag van M.C. Escher Escher, grafisch kunstenaar bekend stond om zijn mathematische en optische illusies. De bewerking hierboven en zijn portret op de onderstaande naslagwerken / verjaardagskalenders met 366 belangrijke Nederlanders, zijn made by me, Frieke.
Maurits Cornelis Escher, bekend als M.C. Escher, werd geboren op 17 juni 1898 in Leeuwarden en is overleden op 27 maart 1972 in Laren. Escher staat vooral bekend om zijn optische illusies, onmogelijke constructies, en complexe mathematische patronen.
Maurits Cornelis Escher (Mauk) werd geboren als de jongste zoon van de waterbouwkundig ingenieur George Arnold Escher en zijn tweede vrouw, Sara Gleichman. Het gezin woonde in een pand aan de Grote Kerkstraat in Leeuwarden, dat deel uitmaakte van het voormalige paleis van prinses Maria Louise van Hessen-Kassel. Dit gebouw huisvest nu het museum Princessehof, en een van Eschers kunstwerken is inderdaad aan de buitenzijde van dit pand aangebracht. De familie Escher had intellectuele en artistieke wortels. In 1903 verhuisde de familie naar Arnhem, waar Escher de Hogere Burgerschool (HBS) bezocht. Hoewel hij uitblonk in tekenen, was hij verder geen goede leerling. Zijn vader wilde dat Escher een degelijke opleiding kreeg, dus begon hij aan een studie bouwkunde aan de Technische Hogeschool Delft. Hij studeerde slechts enkele maanden voordat hij zich realiseerde dat zijn passie meer bij de kunst lag.In 1919 ging Escher naar de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem. Hier stapte hij al snel over van bouwkunde naar de richting van de sierende kunsten. Escher kreeg les van Samuel Jessurun de Mesquita, een schilder en graficus van Portugees-Joodse afkomst. De Mesquita had een grote invloed op Escher en ze bleven contact houden tot 1944, toen De Mesquita in Auschwitz werd vermoord tijdens de Holocaust.
Na zijn studie verhuisde Escher naar Italië, waar hij van 1922 tot 1935 woonde. Hij werd diep geïnspireerd door de Italiaanse landschappen, architectuur en steden zoals Rome en Ravello. Een bezoek aan het Alhambra in Granada in 1936 was een keerpunt voor Escher. De islamitische mozaïeken en symmetrische patronen die hij daar zag, inspireerden hem tot zijn latere exploratie van regelmatige vlakvullingen en tessellaties. Escher begon zijn carrière door deel te nemen aan verschillende tentoonstellingen, waar zijn werk al snel de aandacht trok. Zijn vroege werken bestonden voornamelijk uit landschappen en stadsgezichten. Geïnspireerd door de patronen en structuren die hij zag tijdens zijn reizen, begon Escher te experimenteren met optische illusies, oneindigheid, en onmogelijke objecten. Zijn werken zoals Hand met spiegelende bol (1935) en Dag en Nacht (1938) tonen zijn groeiende interesse in complexe wiskundige concepten.
Naast zijn eigen kunstwerken, nam Escher ook commerciële opdrachten aan, zoals het ontwerpen van boekillustraties, postzegels en bankbiljetten. Deze opdrachten hielpen hem financieel te ondersteunen en gaven hem de vrijheid om zijn artistieke visie verder te verkennen. In de jaren '50 en '60 begon Escher internationale erkenning te krijgen. Zijn werk werd gepubliceerd in wiskundige tijdschriften en bewonderd door wiskundigen, die de complexiteit en precisie van zijn grafische illusies waardeerden. Deze erkenning leidde tot meer tentoonstellingen en een bredere verspreiding van zijn werk. Escher correspondeerde met en werd beïnvloed door verschillende wiskundigen, waaronder Roger Penrose, wiens ideeën over onmogelijke objecten zoals de Penrose-driehoek Escher verder inspireerden. In de latere jaren van zijn carrière produceerde Escher enkele van zijn meest iconische werken, zoals Relativiteit (1953), Belvédère (1958), Waterfall (1961), en Ascending and Descending (1960). Deze werken belichamen zijn meesterschap in het creëren van visuele paradoxen en optische illusies.
In 1924 trouwde Escher met Jetta Umiker, samen kregen ze drie zoons: George, Arthur en Jan. Jetta was een belangrijke steun en inspiratiebron voor Escher gedurende zijn hele carrière. Ze reisde vaak met hem mee naar verschillende bestemmingen en hielp hem bij het documenteren van zijn werk. Escher en zijn gezin woonden in verschillende plaatsen, waaronder Italië, Zwitserland en België, voordat ze zich uiteindelijk in Baarn Nederland vestigden.
In de laatste jaren van zijn leven, vanaf de vroege jaren 1960 tot zijn dood in 1972, beleefde M.C. Escher zowel artistieke productiviteit als gezondheidsuitdagingen. In 1962 onderging Escher een ernstige operatie om een kwaadaardige tumor te verwijderen. Deze ingreep had een grote impact op zijn gezondheid en verminderde zijn fysieke uithoudingsvermogen. Desondanks bleef hij actief en productief in zijn werk.
Enkele van zijn latere werken, zoals Kringloop (1965) en Slangen (1969), illustreren zijn voortdurende exploratie van complexe patronen en oneindige structuren. Vanwege zijn gezondheid verhuisde Escher in 1970 naar het Rosa Spier Huis in Laren. Dit huis was speciaal opgericht voor oudere kunstenaars en wetenschappers, zodat ze de nodige zorg konden krijgen terwijl ze hun creatieve werk konden voortzetten. M.C. Escher overleed daar 27 maart 1972 op 73-jarige leeftijd. Zijn dood markeerde het einde van een opmerkelijke carrière die de grenzen van kunst en wiskunde verlegde.
Escher's werk heeft een blijvende invloed gehad op kunst, wiskunde en populaire cultuur. Zijn illusoire tekeningen hebben generaties mensen geïnspireerd en gefascineerd. Zijn kunstwerken worden nog steeds tentoongesteld in musea over de hele wereld en zijn prenten en reproducties zijn wijdverspreid en geliefd.
Escher in Het Paleis is een museum in Den Haag, dat gewijd is aan het werk Escher. Het museum is gevestigd in het voormalige winterpaleis van koningin-moeder Emma van Nederland, gelegen aan het Lange Voorhout in het centrum van Den Haag.
Je kunt het werk van M.C. Escher online bekijken op de officiële website van de M.C. Escher Foundation deze site biedt een uitgebreide galerij van zijn werken, biografische informatie, en achtergrondverhalen over zijn kunst.
Reactie plaatsen
Reacties