Vandaag is de geboortedag van Art Blakey (1919–1990) een invloedrijke Amerikaanse jazzdrummer en bandleider die een sleutelrol speelde in de ontwikkeling van bebop en hard bop. De bewerking hierboven en zijn portret op de muzikale verjaardagskalender/naslagwerk hieronder, zijn made by me, Frieke.
Art Blakey werd geboren op 11 oktober 1919 in Pittsburgh, Pennsylvania. Hij begon op jonge leeftijd piano te spelen. Op een gegeven moment wisselde hij echter naar drums, mogelijk als gevolg van druk van andere muzikanten in de plaatselijke jazzscene.
Blakey begon zijn carrière in de jaren ’30 als begeleider van swingbands en werkte aanvankelijk bij grote namen zoals Mary Lou Williams en Fletcher Henderson. Eind jaren ’40 verhuisde Blakey naar New York en maakte hij deel uit van de opkomende bebop-beweging. Hij speelde onder meer met Thelonious Monk, Dizzy Gillespie en Charlie Parker, enkele van de grootste pioniers van deze stijl. Zijn drummen werd bekend om de energieke, complexe ritmes en krachtige dynamiek, waarmee hij een prominente stem gaf aan de drums in een genre dat vaak gedomineerd werd door blazers.
The Jazz Messengers, de band waarmee hij onsterfelijk werd, ontstond rond 1954. Het was aanvankelijk een samenwerking tussen Blakey en pianist Horace Silver, maar na enkele jaren nam Blakey de leiding volledig over. De Messengers werden een kweekvijver voor jong talent. Legendarische musici zoals Wayne Shorter, Freddie Hubbard, Lee Morgan, Benny Golson en Wynton Marsalis begonnen hun carrière onder Blakey’s vleugels. Het geluid van The Jazz Messengers werd het schoolvoorbeeld van hard bop: een stijl die blues en gospel combineerde met de verfijning van bebop. Bekende nummers zijn onder andere Moanin', Along Came Betty en Blues March.
Art Blakey's drummen was dynamisch en percussief, gekenmerkt door zijn kenmerkende "press rolls" en krachtige rimshots. Hij gaf drums een leidende rol in het groepsgeluid. Hij stond erom bekend dat hij tijdens optredens en opnames graag zijn medemusici uitdaagde, waardoor de creatieve vonken oversloegen. Zijn solo’s waren expressief en robuust, en hij was een meester in het opbouwen van spanning.
Tijdens een verblijf in Afrika in de vroege jaren ’40 raakte Blakey geïnteresseerd in de islam. Hij zou gedurende een deel van zijn leven bekendstaan onder de naam Abdullah Ibn Buhaina, hoewel hij in de muziekwereld gewoon Art Blakey bleef heten. Ondanks een leven vol intensieve tournees en nachtelijke optredens stond Blakey bekend als een mentor voor jongere muzikanten. Hij moedigde hen aan om risico’s te nemen en hun eigen stem te vinden.
Blakey bleef optreden en opnemen tot kort voor zijn dood op 16 oktober 1990, op 71-jarige leeftijd. Hij speelde een centrale rol in het introduceren van enkele van de meest invloedrijke jazzartiesten van de 20e eeuw. Zijn werk wordt nog steeds gezien als een standaard voor hard bop en jazz in het algemeen.
Samen met de Jazz Messengers bracht hij talloze albums uit waaronder, Moanin’ (1958), A Night in Tunisia (1960), Free For All (1964), The Big Beat (1960), Art Blakey's Jazz Messengers with Thelonious Monk (1958), Indestructible (1966). Blakey is opgenomen in de DownBeat Jazz Hall of Fame en wordt herinnerd als een van de belangrijkste drummers in de jazzgeschiedenis.
Reactie plaatsen
Reacties