366Art | Corneille

Gepubliceerd op 3 juli 2024 om 11:44

Vandaag 3 juli is de geboortedag van Corneille, kunstenaar en een van de oprichters van Cobra. De bewerking hierboven en zijn portret op de onderstaande naslagwerken / verjaardagskalenders met 366 belangrijke Nederlanders, zijn made by me, Frieke.

Corneille de artiestennaam van Guillaume Cornelis van Beverloo, werd op juli 1922 geboren in het Belgische Luik, als kind van Nederlandse ouders. Als 12-jarige verhuisde hij met zijn familie naar Haarlem. Vanaf jonge leeftijd toonde Corneille interesse in tekenen en schilderen. Hij was autodidact en begon al vroeg met het maken van kunst.

In 1940-1943 volgde Corneille een tekencursussen aan de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Deze periode viel samen met de Tweede Wereldoorlog, wat een moeilijke tijd was voor veel mensen in Europa, inclusief kunstenaars. Hier ontmoette hij andere jonge kunstenaars die later ook deel zouden uitmaken van de CoBrA-beweging, zoals Karel Appel en Constant Nieuwenhuys. Corneille werd beïnvloed door verschillende artistieke stromingen en kunstenaars. Hij had een bijzondere belangstelling voor de primitieve en volkskunst, evenals voor de spontane en expressieve stijl van kindertekeningen. Geinspireerd door  schilders als Picasso, Matisse en de schilders van de École de Paris had hij in 1946 zijn zijn eerste solotentoonstelling in Groningen.

Op 8 november 1948 richtte Corneille samen met Karel Appel, Constant Nieuwenhuijs, Christian Dotremont, Joseph Noiret en Asger Jorn de experimentele kunstenaarsgroep Cobra op. Cobra is een acroniem van de hoofdsteden waar de oprichtende leden vandaan komen: Copenhagen, Brussel en Amsterdam. De oprichters waren vooraanstaande kunstenaars en dichters die de traditionele en academische kunstwereld afwezen en een nieuwe, spontane en experimentele benadering van kunst nastreefden. De beweging gaf een tijdschrift uit genaamd "CoBrA", waarin ze hun ideeën en werken publiceerden. Ook organiseerde ze verschillende tentoonstellingen, waarbij ze hun nieuwe, onconventionele kunstwerken toonden. Hoewel de CoBrA-beweging in 1951 officieel werd ontbonden, bleef de invloed van de beweging merkbaar in het werk van de individuele leden en in de bredere kunstwereld. Hun nadruk op spontaneïteit, experiment en de kracht van de verbeelding heeft een blijvende invloed gehad op de moderne kunst.

Na het uiteenvallen van de CoBrA-beweging in 1951 verhuisde Corneille naar Frankrijk en reisde de hele wereld rond op zoek naar inspiratie. Naast zijn verhuizing naar Frankrijk, reisde Corneille veel door Europa, hij maakte meerdere reizen naar Noord-Afrika, waaronder Marokko en Tunesië. Deze reizen hadden een diepe invloed op zijn werk. Hij werd geïnspireerd door de levendige kleuren, patronen en cultuur van de regio. Dit is duidelijk zichtbaar in de felle en expressieve kleuren die hij in zijn latere werk gebruikte. Corneille reisde ook naar landen in Zuid- en Midden-Amerika, waar hij eveneens inspiratie opdeed. Zijn reizen verrijkten niet alleen zijn artistieke visie, maar brachten ook nieuwe thema's en motieven in zijn werk.

Enkele van zijn beroemdste kunstwerken zijn: La Joie de Vivre (1951): Dit schilderij is een perfect voorbeeld van Corneille's kenmerkende stijl: levendige kleuren, abstracte vormen en een gevoel van speelsheid. Het werk viert het plezier van het leven en toont zijn optimistische visie. La Femme et l'Oiseau (1954): Dit schilderij toont een vrouw en een vogel, twee terugkerende thema's in Corneille's werk. De krachtige kleuren en dynamische compositie maken het tot een van zijn meest herkenbare werken. L'Oiseau et le Soleil 1958): In dit werk komt zijn fascinatie voor vogels en zon tot uiting. Het gebruik van symboliek en kleur benadrukt zijn unieke stijl en artistieke visie. Le Bateau de L'espoir (1993): Een van zijn levensgrote sculpturen, dit werk toont zijn vakmanschap in driedimensionale kunst. Het werd verkocht voor 70.000 gulden en is nu veel meer waard. Au sein de désert, il y a encore de la place pour les yeux (1949): Dit schilderij bracht 281.000 euro op bij een veiling in Kopenhagen in 2006, het hoogste bedrag dat ooit voor een werk van Corneille is betaald. Het benadrukt de blijvende waardering voor zijn vroege werk. Corneillefant(2009): De kunstolifanten die Corneille voor de Olifantenparade maakte, behoren tot zijn laatste werken. Ze zijn een symbool van zijn blijvende creativiteit en betrokkenheid bij kunst tot aan zijn dood. Een van deze olifanten werd in 2009 geveild voor 42.000 euro.

Corneille's werk werd wereldwijd tentoongesteld Zijn schilderijen bevinden zich in verschillende musea en kunstcollecties over de hele wereld. Naast schilderijen maakte hij ook beeldhouwwerken, keramiek, grafische werken en schreef hij gedichten. De laatste jaren van zijn leven leefde Corneille teruggetrokken in zijn atelier in Parijs. Hij overleed op 5 september 2010. Corneille werd begraven op de begraafplaats in Auvers-sur-Oise, waar in 1890 ook Vincent van Gogh werd begraven.

Zijn kleurrijke en levendige stijl blijft geliefd bij kunstliefhebbers over de hele wereld.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.